MAGYAR – ÉLET: Műhely és fesztivál az RS9-ben
Mi történik az írott szöveggel, ha felolvassák? És ha profi színészek profi rendező értelmezésében elkezdik drámaként játszani? Ezek voltak a központi kérdései az RS9 színházban szeptember 22-én, 23-án, és 24-én Erzsébetváros támogatásával megrendezett MAGYAR – ÉLET című fesztiválnak. Korántsem mellesleg az is kiderült, hogyan segíti egy pályázat új, jelentős tehetségre valló szövegek, drámarészletek létrejöttét. A Tér 12 Kulturális Egyesület, a Fiatal Drámaírók Háza és az RS9 Színház 15 perces jelenetek, drámarészletek beküldésére kiírt pályázatára 41 írás érkezett, a nyilvános műhelymunkára pedig több mint 100 néző volt kíváncsi.
A zsűri négy művet választott ki, próbafolyamatra, bemutatásra. A MAGYAR hívószóra reagált a mindössze húsz esztendős, szabadúszó Keményfi Eszter, akinek Crescendo – Corona című mini-drámájának főhőse egy nagymama, aki a Covid járvány idején több mint egy évig ki sem mozdul a lakásából, majd tovább is ragaszkodik ehhez az életformához. Noblet Péter a Warwicki Egyetemen tanult színházelméletet. Látlelete egy az együttélésbe belefásult házaspár dialógusában mutat tükröt az úgynevezett népesedéspolitika fonákságának, a homofóbiának, a nemzeti közösséghez tartozás ellentmondásainak.
Nagyon is feltételesnek bizonyult a jelentek szétválasztása hívószavak szerint, hiszen az ÉLET kategória alatt bemutatott dramolettek is sokat elmondtak arról, hogy mi történik velünk éppen most és éppen itt. Az énekművész, muzikológus Pinthér Anna Kék pillangó című keserű abszurdja azt mutatja meg, mi történhet, amikor egy feldolgozhatatlan helyzetet kellene feldolgoznunk. A Free SZFE dráma-szakos hallgatója, Komáromi Bese kis remeklésében, az Ömlengben egy családnak azt kell eldöntenie, mihez kezdjenek a nagymama hamvaival. És egymással.
A fesztivál során a szerzők és a közönség azt figyelhette meg, hogyan változnak az írások, rendezés, előadás közben, hogyan alakulnak át a hangsúlyok, hogyan kell úgy egyensúlyozni, hogy a nézőre maradjon annak eldöntése, hogy amit lát az nevetséges-e, vagy szívszorítóan szomorú. Esetleg mindkettő. A fiatal írókat ezeken a napokon idősebb pályatársaik tanácsai segítették. A munkában részt vett Parti Nagy Lajos, Fekete Ádám, Kárpáti Péter, eljöttek Erzsébetváros irodalmi ösztöndíjasai: Szabó Imola Julianna, Szijj Ferenc és Závada Péter is. Párbeszédükből az is kibomlott, milyen bonyolult a viszony a személyes élmény és az elkészült mű között.
A fő szervező Viktor Balázs az ígéri, a sikeres eseménynek lesz folytatása a nyertes szerzők együttműködésével. A háromnapos fesztivál megrendezését Erzsébetváros Önkormányzatának támogatása tette lehetővé.